De tien schrijvers van Laura Witte

cover 'De tien schrijvers van Laura Witte'

Pasi Ilmari Jääskeläinen

15 oktober 2019 | Tip van Marijke

Dit is een van de leukste en meest wonderlijke boeken die ik in jaren heb gelezen. Een sprookje en een detective, overgoten met een flinke saus magisch-realisme.

Ella Milana, docente Finse taal, wordt als tiende lid toegelaten tot het befaamde Literair Genootschap van Haazenrugge. Opgericht door de mysterieuze Finse kinderboekenschrijfster Laura Witte, wereldberoemd van haar mythologische Schepsellandboeken. De missie van Ella is om erachter te komen wie het eerdere tiende lid was. ‘Het spel’ biedt haar daartoe de kans.

Alle leden van het genootschap moeten het spel spelen door te ‘bloeden’: speuren in elkaars gedachten en de verhalen optekenen. Alle middelen zijn geoorloofd, inclusief narcotica en een beetje geweld. Het leidt tot hilarische ontboezemingen en onthullingen. Een geheugenspel waarin je als lezer volkomen verstrikt raakt. Niets is wat het lijkt.

Het contrast tussen de volwassen personages en hun kinderlijke spel is prachtig. 'De tien schrijvers van Laura Witte' is een wervelend, spannend avontuur dat heerlijk wegleest.

Bekijk dit e-book

foto panellid Marijke

Marijke
Bibliothecaris bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland

Een goed boek doet de wereld om je heen verdwijnen. Dat kan voor mij een psychologische of historische roman zijn maar evengoed een klassieker uit de wereldliteratuur.

Enkele van mijn favoriete boeken zijn 'Het leven van Pi' van Yann Martel en 'De wand' van Marlen Haushofer. Verhalen met een magisch-realistisch tintje waarin natuur en dieren een belangrijke rol spelen.

Boeken die ik afgelopen tijd met veel plezier heb gelezen zijn 'De afwezigen' van Lieke Kézér en 'Alleen met de goden' van Alex Boogers.

Alle tips van Marijke